'Alle ziekte begint in de 
darm'
Hippocrates

Vader van de westerse geneeskunde

Gezondheid begint met gezonde darmen

Hippocrates zei dit al meer dan 2000 jaar geleden, maar we beginnen nu pas goed te begrijpen in hoeverre hij gelijk had. Uit onderzoeken van de laatste twintig jaar is gebleken dat darmgezondheid essentieel is voor de algehele gezondheid, en dat ongezonde darmen bijdragen ​​aan een groot aantal ziekten zoals diabetes, obesitas, reumatoïde artritis, autisme, depressie en chronische vermoeidheidssyndroom.

Veel onderzoekers zijn zelfs van mening dat de ondersteuning van gezonde darmen, en het herstellen van de integriteit van de darm barrière, een van de belangrijkste doelen is van de geneeskunde in de 21e eeuw.

Er zijn twee nauw verwante factoren die de gezondheid van onze darmen bepalen: de darmflora en de darm barrière.

Bezoek ons op Facebook!

De darmflora

De darmflora: een gezonde tuin heeft een gezonde bodem nodig

melkzuurbacteriën) behoren tot de normale flora gezonde darmen

Lactobacillen (gram-positieve staafvormige melkzuurbacteriën) behoren tot de normale darmflora van gezonde darmen, en worden gebruikt voor probiotica en yoghurtproductie.

We zijn nooit alleen: in onze darmen wonen er ongeveer 100.000.000.000.000 (100 biljoen) micro-organismen. Dat is zo’n groot aantal, dat onze menselijke hersenen het niet echt kunnen begrijpen. Het is ongeveer twee keer zoveel als de waarde in euro’s van al het geld in de wereld.

De menselijke darm bevat 10 keer meer bacteriën dan er menselijke cellen zijn in het hele lichaam, met meer dan 400 bekende diverse bacteriesoorten. In feite bestaat dus een grotere percentage van onze DNA uit bacterieel DNA dan uit menselijk DNA!

We zijn pas recentelijk begonnen de omvang te begrijpen, van de invloed van de darmflora op de menselijke gezondheid. De darmflora bevordert onder andere een gezonde darmfunctie, beschermt tegen infectie, bepaalt het metabolisme en omvat meer dan 75% van ons immuunsysteem. Een ontregelde darmflora wordt gekoppeld aan ziektes, autisme, depressie, auto-immuunziekten zoals Hashimoto, darmziekte en type 1 diabetes.

Helaas zijn er een aantal kenmerken van de moderne levensstijl die direct bijdragen aan een ongezonde darmflora:

  • Antibiotica en andere medicijnen, zoals anticonceptie en NSAID’s
  • Diëten met veel geraffineerde koolhydraten, suiker en verwerkte voedingsmiddelen
  • Diëten laag in fermenteerbare vezels
  • Giftige, kunstmatige stoffen in voeding
  • Voeding zoals tarwe en industriële zaad oliën die een lekkende darm kunnen veroorzaken
  • chronische stress
  • chronische infecties

Antibiotica zijn bijzonder schadelijk voor de darmflora. Recente studies hebben aangetoond dat antibiotica een diepgaande en snelle verlies van diversiteit veroorzaakt, een verschuiving in de samenstelling van de darmflora. Deze diversiteit is valt bijna niet hersteld te krijgen na het gebruik van antibiotica, zonder er bewust stappen te nemen om de darmflora te herstellen.

We weten ook dat baby’s die geen borstvoeding krijgen en baby’s van moeders met een slechte darmflora meer kans hebben om ook ongezonde darmbacteriën te ontwikkelen. Deze vroege verschillen in darmflora verhogen de risico op overgewicht, diabetes, eczeem / psoriasis, depressie en andere gezondheidsproblemen in de toekomst.

De darm barrière: de poortwachter die beslist wat er in komt en wat er uit blijft

Heb je er ooit stil gestaan bij het feit dat de inhoud van de darm zich technisch gesproken buiten het lichaam bevindt? De darm is een holle tunnel die loopt van de mond tot de anus. Iets dat via de mond naar binnen gaat en niet verteerd wordt, komt er aan de andere kant weer uit. Dit is eigenlijk een van de belangrijkste functies van de darm: voorkomen dat vreemde stoffen het lichaam kunnen binnendringen.

darmflora darmwand gezonde darmen

Zo ziet de darmwand van de dunne darm er uit. De darmwand bestaat uit darmvlokken, die de oppervlakte van de dunne darm enorm vergroten. Tussen de darmvlokken leven de darmflora. Bij gezonde darmen is de darmwand alleen doorlaatbaar voor voedzame moleculen die in de bloedbaan terecht mogen komen.

Wanneer de darmwand permeabel wordt (d.w.z. doorlaatbaar), kunnen grote eiwitmoleculen uit de darmen ontsnappen en in de bloedbaan terechtkomen. Omdat deze eiwitten zich niet buiten de darm behoren te bevinden, ziet het lichaam dat als een dreigement, en komt er een immuunrespons om de vreemde eiwitten aan te valleng. Studies tonen aan dat deze immuunrespons aanvallen een rol spelen bij de ontwikkeling van auto-immuunziekten zoals Hashimoto en type 1 diabetes.

Deskundigen op het gebied van mucosale biologie geloven nu dat een lekkende darm een voorwaarde is voor het ontwikkelen van autoimmuniteit (auto-immuunziekte):

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat een verhoogde darmdoorlaatbaarheid een pathogene rol speelt bij verschillende auto-immuunziekten, waaronder coeliakie en type 1 diabetes. Daarom veronderstellen wij dat naast genetische en omgevingsfactoren, verlies van darm barrièrefunctie ook een rol speelt bij het ontwikkelen van autoimmuniteit.

Het begrip ‘lekkende darm’ werd in het verleden meestal alleen gebruikt door beoefenaars van alternatieve geneeskunde. Aanvankelijk bespotte reguliere wetenschappers en artsen het idee dat een lekkende darm bij zou kunnen dragen ​​aan problemen met autoimmuniteit, maar nu is er een toename van belangstelling vanuit de reguliere geneeskunde. Het is namelijk herhaaldelijk aangetoond in verschillende studies dat de integriteit van de darmwand een belangrijke factor is bij auto-immuunziekten.

Deze nieuwe theorie stelt dat de darm barrière voor een groot deel bepaalt hoe we reageren op giftige stoffen die we innemen uit onze omgeving. De lekken in de darmwand laten stoffen zoals gluten en chemicaliën zoals arsenicum door. Dit veroorzaakt een immuunreactie die niet alleen de darm, maar ook andere organen en weefsels aantast, zoals het skelet, de pancreas, de nieren, de lever en de hersenen.

Dit is belangrijk om te begrijpen: als je een lekkende darm hebt, hoef je niet per se last te hebben van darmklachten symptomen. Lekkende darm kan zich ook huidproblemen veroorzaken zoals eczeem of psoriasis, hartfalen, auto-immune aandoeningen van de schildklier (Hashimoto) of gewrichten (reumatoïde artritis), geestelijke ziekte, autisme spectrum stoornis, depressie en nog veel meer.

Onderzoekers hebben een eiwit geïdentificeerd (zonuline) dat darm permeabiliteit in mensen en andere dieren verhoogt. Dit leidde tot een onderzoek van de medische literatuur voor ziekten gekenmerkt door een verhoogde darm permeabiliteit (een lekkende darm).  de onderzoekers ondervonden dat veel, zo niet de meeste autoimmuunziekten – zoals coeliakie, type 1 diabetes, multiple sclerose, reumatoïde artritis en inflammatoire darmziekte – allemaal worden gekenmerkt door abnormaal hoge niveaus van zonuline en een lekkende darm. Onderzoekers hebben gevonden dat ze Type 1 diabetes vrijwel meteen kunnen veroorzaken bij dieren door ze bloot te stellen aan zonuline. Zij ontwikkelen een lekkende darm en beginnen met de productie van antilichamen tegen ‘eilandjes van Langerhans’ cellen in de pancreas die verantwoordelijk zijn voor het maken van insuline.

Van lekkende darmen naar gezonde darmen

gezonde darmen darmflora herstellenEen van de belangrijkste redenen waarom het voor veel mensen gunstig is om tarwe en andere gluten bevattende granen niet te eten, is omdat gluten een eiwit bevat, genaamd gliadine.  Het is aangetoond dat gliadine de productie van zonuline verhoogt, en dus direct kan bijdragen aan het ontwikkelen van een lekkende darm.

Maar wat kan er allemaal nog meer een lekkende darm veroorzaken? Kortom, dezelfde dingen die ook onze darmflora kunnen vernietigen: slechte voeding, medicijnen (antibiotica, NSAIDs, steroïden, maagzuurremmers, enz.), infecties, stress, hormonale onevenwichtigheden, en neurologische aandoeningen (hersenletsel, beroerte en neurodegeneratie) .

Hier komt het grotendeels op neer: Lekkende darm en een slechte darmflora zijn vaak het gevolg van een ‘moderne levensstijl’. Mensen met een lekkende darm, hebben meestal een slechte darmflora, en ook andersom. En er is geen ontsnappen aan: als je darmflora en darm barrière worden aangetast, zal dit inflammatie en ontsteking veroorzaken.

Wanneer er een chronische, systemische ontstekingsreactie plaatsvindt, leidt het tot de ontwikkeling van auto-immuniteit. En terwijl lekkende darm en slechte darmflora verterings- en darmproblemen kunnen veroorzaken, hebben veel mensen geen last van darmklachten. In plaats daarvan, kunnen de problemen zo divers zijn als hartfalen, depressie, hersenklachten, eczema / psoriasis en andere huidaandoeningen, metabole problemen zoals obesitas en diabetes en allergieën, astma en andere auto-immuunziekten.

Om deze ziekten aan te pakken, is de eerste stap de wederopbouw van een gezonde darmflora en het herstellen van de integriteit van de darmwand. Dit geldt vooral als voor mensen met een vorm van auto-immuunziekte hebt, of ze darmproblemen ondervinden of niet.

Het herstellen van gezonde darmen

De meest voor de hand liggende eerste stap, in het behouden en herstellen van gezonde darmen, is om alle dingen te vermijden die de darmflora vernietigen en de darmwand beschadigen. Maar dat is niet altijd mogelijk, vooral bij chronische stress en infecties. Ook hebben we geen controle over dingen uit het verleden, zoals of we wel of niet genoeg borstvoeding hebben gekregen, of dat onze moeders een gezonde darmflora hadden tijdens het bevallen.

Als je blootgesteld hebt gestaan aan een aantal van deze risico factoren, zijn er nog stappen die je kunt nemen om je darmflora te herstellen:

  • Verwijder alle levensmiddelen uit je dieet die giftige stoffen bevatten.
  • Eet veel fermenteerbare vezels (zetmeel als zoete aardappel, yam, yucca, etc.)
  • Eet gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kefir, kombucha, yoghurt, zuurkool, kim chi.
  • Gebruik probiotica van hoge kwaliteit, die gekweekt zijn van menselijke bacteriën (deze kunnen beter in de darm overleven dan probiotica gekweekt uit koemelk)
  • Behandel darmaandoeningen (bijvoorbeeld infectie met darmparasieten en Canida) die eventueel aanwezig kunnen zijn in de darmen.
  • Neem maatregelen om stress te beheren, zoals veel beweging, yoga, meditatie en rustgevende hobbies.